”Efter studenten kan jag börja jobba direkt”

Hugo Bengtsson går andra året på VVS- och fastighetsprogrammet. Han har valt inriktningen VVS och enligt honom är lärarna det absolut bästa med Rönnowska skolan.

– Yrkeslektionerna är det absolut roligaste med mitt program. Och nu i årskurs 2 ska jag ut på min första praktik. Vi har 15 veckor praktik i tvåan och trean. Vi har yrkeslektioner 3 gånger i veckan som är praktiska och sen har vi ännu mer teori så klart. Nästan varje dag. Det här är ett program för dig som gillar att jobba praktiskt och inte bara vill sitta i skolbänken och plugga, säger Hugo.

Det bästa med Rönnowska är lärarna

– Det bästa med programmet är ändå lärarna. De är väldigt bra och lär ut på ett bra sätt. De förklarar så man förstår. Rönnowska var faktiskt mitt andraval, men jag är glad att det var just här jag kom in. Jag hade sökt till en annan skola som mitt förstaval, men jag kom inte in där. Jag kom in där senare på min reservplats, men tackade faktiskt nej för lärarna var så bra här så jag ville inte byta, säger Hugo.

Välj inriktning i årskurs 2

När du går VVS- och fastighetprogrammet kan du välja mellan inriktningarna ventilationsteknik, VVS eller fastighet i årskurs 2.

– Jag valde inriktning VVS nu för att jag vill bli VVS-montör. Det innebär bland annat att jag kommer att jobba med att åka hem till människor och hjälpa till med saker som har gått sönder eller installera nytt. Det kan vara allt från att montera nya radiatorer till att fixa någons toalett, skrattar Hugo.

– En annan grej som är riktigt bra är att när du går här får du licens i att löda och svetsa. Du får också certifikat för heta arbeten och körkort för att köra lift. Det finns mycket jobb inom min bransch och jag kan börja jobba direkt efter att jag har tagit studenten, avslutar Hugo.